Børnehaveklassen går til matematik i den lokale tøjbutik
Dette skoleår har eleverne på Nordals Skolen samarbejdet med lokale virksomheder. Jesper Larsen er børnehaveklasseleder på den sønderjyske skole. Han mener, at virksomhedssamarbejdet gør undervisningen mere virkelighedsnær.
”Hvor mange gule jakker er der i butikken?” Den opgave fik eleverne fra 0. klasse på Nordals Skolen i december. De skulle rundt i den lokale tøjbutik og tælle slips, bolde og gule jakker.
”Undervisningen er mere håndgribelig, når eleverne kan se, hvordan de skal bruge matematik i virkeligheden”, siger Jesper Larsen.
Besøget i den lokale tøjbutik kom i stand, fordi Nordals Skolen er virksomhedsprofilskole. Det betyder, at skolen har et øget fokus på at skabe samarbejde mellem skolen og de lokale virksomheder. Alle klasser har i løbet af dette skoleår arbejdet sammen med forskellige virksomheder i længerevarende projektforløb.
Skolen giver mening

Lucas, Denis og Resat er i gang med optælling i tøjbutikken Bundgaard Tøj og Sport
I december måned arbejdede 0. klasse med spørgsmålet ”Hvad handler julen om?”. I den forbindelse lærte de om religion, de lavede julekort til det lokale plejehjem – og så undersøgte de julehandlen i tøjbutikken.
”Da vi besøgte butikken første gange, havde butiksejeren forberedt nogle opgaver til eleverne. De skulle tælle varer. 14 dage efter besøgte vi butikken igen, hvor de skulle tælle de samme varer”, fortæller Jesper Larsen.
Hjemme på skolen lærte han eleverne at trække tallene fra hinanden, taste tallene ind i Excel og tegne en simpel graf”
“Jeg oplever, at eleverne er mere motiverede. Det er noget andet end at sidde på skolen og tælle hvor mange blyanter, der er i penalhuset. Det giver mening for dem at tælle varerne, når de hører, at det er en del af butiksejerens arbejde at følge med i, hvor mange varer, der bliver solgt”, siger Jesper Larsen.
Forskellige virksomheder hvert år
Gennem elevernes skoleforløb samarbejder de med mange forskellige virksomheder.
”Det giver bare god mening, at eleverne arbejder sammen med virksomheder allerede fra 0. klasse. De lærer, hvordan man opfører sig, når man er på besøg. Derudover er det lærerigt, at de gennem hele deres skoleforløb møder forskellige fagligheder og virksomheder”, siger Jesper Larsen.
”Hvis vi gerne vil have, at flere vælger en erhvervsuddannelse, tror jeg, at det her er nøglen. Når eleverne samarbejder med forskellige virksomheder, får de mulighed for at prøve forskellige fagligheder af, inden de selv skal vælge karrierevej.”, siger Jesper Larsen.
Jesper Larsen fortæller om andre årgange på skolen, og fremhæver at samarbejdet med de lokale virksomheder samtidig giver eleverne et andet forhold til deres by. De lærer virksomhederne at kende og får mulighed for at skabe noget, der hvor de bor.
”Lige nu har 6. årgang fx et forløb, hvor de samarbejder med den lokale entreprenør. De støber blandt andet fliser, der skal bruges i byparken. Det giver en stolthed, når de kan vise det frem til deres familier”, siger Jesper Larsen.
Baggrund: Jesper Larsen er børnehaveklasseleder på Nordals Skolen. Derudover er han medlem af byrådet for Socialdemokratiet, samt næstformand for Børne- og Uddannelsesudvalget.
Læs mere om virksomhedsprogrammet her
Nørre Havnegade 43 - 6400 Sønderborg
CVR: 29945179