Mia Schack Larsen, skoleprojektleder

”Læring er en evig proces for det enkelte menneske. Man bliver aldrig færdig.”

Mia Schack Larsen

På Kata Fondens kontor er læring ofte centrum for debat. Her sidder ildsjæle, der har beskæftiget sig med læring og grundskolen det meste af deres liv, både i Danmark og USA, som undervisere og ledere. De fleste medarbejdere har derfor en lærerfaglig baggrund, og Mia er ingen undtagelse: ”Jeg kommer fra en lærerfamilie, så æblet er ikke faldet langt fra stammen. Det er den klassiske fortælling.”

Kata Fondens kontor er placeret i Sønderborg, så for de fleste ansatte i Kata Fonden, er det almindeligt at rejse meget, både til Sønderborg og til LEAPS-skolerne, der ligger jævnt fordelt i det ganske land. Mia, der bor i Roskilde og arbejder i hhv. Sønderborg og Herfølge, er én af de trofaste DSB-pendlere: ”Jeg kan godt lide togturen. Her kan jeg enten arbejde eller bare kigge ud ad vinduet og lytte til musik.”

Som skoleprojektleder, har man to arbejdspladser: Kata Fondens kontor og den LEAPS-skole, man er tilknyttet. For Mia, der er tilknyttet Herfølge Skole, er det et plus: ”Det giver mig energi at være med til at skabe udvikling og forandring. Det er værdifuldt for mig både at udvikle LEAPS i samarbejde med mine kolleger i Sønderborg, og samtidig have frihed til at løse opgaven med de forudsætninger, der gør sig gældende på den skole, jeg er tilknyttet. Alle skoler er forskellige, og det bliver der taget hensyn til.”

LEAPS er ved at blive udrullet på fire skoler i Danmark, og der forskes løbende i, om LEAPS lever op til de forventede målsætninger. På Herfølge Skole er Mia i gang med at uddanne det første hold lærere til at undervise efter LEAPS: ”Det er fedt at undervise lærerne. Der er et kæmpe drive i dem, og både lærere og ledelse er topmotiverede”, siger Mia, der med sine mange års erfaring som lærer og leder, ikke er i tvivl om, at LEAPS skaber mere engagement: ”LEAPS kommer til at skabe en mere sammenhængende skoledag for eleverne, med engagerende og autentiske undervisningsforløb. Skoledagen skal give mening for børnene. Dét er vi med til at give eleverne med LEAPS.”

 

På kontoret i Sønderborg er læring igen til debat, og jeg spørger Mia, hvem hendes læringsidol er? Mia tænker sig om, og svarer med et smil: ”Mennesket er mit læringsidol.”

Vil du vide mere om LEAPS? Læs også:

Introduktion til LEAPS
Den 5-årige omstillingsproces

Navn: Mia Schack Larsen, skoleprojektleder, Kata Fonden.

Civilstatus: bor med sin mand og to børn i Roskilde.

Uddannelse: læreruddannelsen, diplomledelse og Master i Business Coaching.

Alsion 2 - 6400 Sønderborg - Telefon: 38405414