Anne Dorte Spang-Thomsen, Projektleder for udvikling og dokumentation

Navn: Anne Dorte Spang-Thomsen, Projektleder for Udvikling og Dokumentation, Kata Fonden

Civilstatus: Bor med sin mand og to børn i Birkerød

Uddannelse: Læreruddannelsen, Leder- og projektlederuddannelse.

Mød Anne Dorte Spang-Thomsen, der er begejstret for naturfag, elsker at bygge ting, og er projektleder for udvikling og dokumentation i Kata Fonden.

”Hvis man forstår naturvidenskaben, kan man få så meget mere ud af den viden, man har om livet og verden omkring os.”

Anne Dorte taler med oprigtigt engagement i stemmen, da vi diskuterer, hvad naturvidenskaben kan og skal i verden.

”Naturvidenskaben giver svar på så mange ting omkring os – både naturen, men også ift. vores samfund og infrastruktur. Hvorfor ligger byerne der, hvor de ligger? Hvordan kan naturressourcer og råstoffer give anledning til konflikter? Og hvorfor ligger grænserne der, hvor de gør? Det kan naturvidenskaben svare på.”

Da jeg lidt drillende spørger Anne Dorte, om hun er lidt af en science-nørd, kommer der prompte et ja. Med en baggrund som passioneret naturfagslærer og redaktionschef i Alineas naturfagsafdeling, begynder man at forstå det bankende naturfagshjerte.

Også Anne Dortes fritid emmer af kreativitet og innovation: ”Jeg kan godt lide at tegne og skabe ting. Jeg har bl.a. designet trappen i vores nye stue, og jeg har et ret velassorteret værksted og er ikke bange for at gå i krig med at bygge f.eks. et brændeskur.”

Hendes nuværende funktion som projektleder for udvikling og dokumentation i Kata Fonden beskriver hun som en naturlig forlængelse af hendes kompetencer, der tæller en bred vifte af funktioner: først som lærer, så afdelingsleder, så redaktionschef i Alinea og sidenhen selvstændig.

”I teamet råder vi over så mange kompetencer, og vi får det hele til at blive til endnu mere end vi kunne hver for sig. At se det vi i fællesskab har udviklet blive udfoldet på skolerne, det er så givende.”

Grundtanken bag LEAPS – at skabe mere engagement og sammenhæng mellem fagene – ligger ikke fjernt fra Anne Dortes egen praksis som lærer: ”Jeg husker stadig da jeg som helt ung fysik/kemilærer talte om H2O og eleverne ikke var klar over om det så var det samme H2O de havde hørt om i biologi. Da startede jeg for alvor samarbejdet på tværs af naturfagene – længe før fællesfaglige forløb blev lanceret. Eleverne fik lettere ved at skabe sammenhæng mellem fagene og jeg kunne mærke hvor meget mening det gav for dem.”

Nu er hun et skridt længere væk fra eleverne, og kan ind imellem godt savne de særlige undervisningssituationer: ”Jeg kan godt savne den gode følelse, når eleverne har en oplevelse af, at det giver mening – når de arbejder, fordi de ikke kan lade være. Dét er god læring."

Alligevel vil hun ikke undvære at være en del af en arbejdsplads, der er med til at udvikle fremtidens undervisningsmodel: ”Vi skal væk fra søjletænkningen. Hvis vi kun ser isoleret på fagene og deres enkelte læringsmål, så misser vi rigtig meget viden. Det er den samlede, komplekse viden og sammenhængen i fagene, der fremmer forståelsen.”

Anne Dorte har talt sig varm, og den boblende passion for både naturfag og projektbaseret læring har bragt et stort smil frem på læberne. Et smil, der vedbliver resten af arbejdsdagen.

Vil du vide mere om LEAPS?

Læs mere om LEAPS her.

Alsion 2 - 6400 Sønderborg - Telefon: 3840 5414
CVR: 29945179