Ofte stillede spørgsmål

Herunder kan du få svar på ofte stillede spørgsmål omkring LEAPS.

Hvad står LEAPS for?

LEAPS står for Læring og Engagement gennem Autentiske Projekter med fokus på Science. 

Hvem står bag LEAPS?

Kata Fonden står bag LEAPS-initiativet. Kata Fonden er en almennyttig fond, der står bag flere læringsinitiativer. 

Læs mere om Kata Fonden her. 

Hvor mange LEAPS-skoler er der?

Der er i øjeblikket 9 LEAPS-skoler i Danmark. 

Du kan læse mere om LEAPS-skolerne her. 

Er LEAPS skemaløst?

Nej. Der er stadig skoleskemaer i LEAPS. Det er forskelligt, hvordan skolerne og de enkelte årgangsteam organiserer og tilrettelægger deres skemaer. Der kører ofte fagbånd parallelt med et LEAPS-forløb for at sikre, at alle fag er dækket og for at understøtte faglige behov. Derudover er der perioder fra et forløb afslutter til et nyt starter, hvor der også er traditionel, skemaopdelt undervisning. 

Læs om LEAPS-læreres erfaringer her 

Arbejder man kun med projekter i LEAPS?

Nej. LEAPS er meget mere end et projekt. LEAPS er strukturerede, tværfaglige undervisningsforløb, der arbejder med konkrete problemstillinger. Men LEAPS er også en generel læringstilgang, der gør sig gældende i den almindelige undervisning.

Læs mere om, hvad LEAPS er. 

Er der læringsmål i LEAPS?

Ja. Det er en forudsætning, at et LEAPS-forløb tager udgangspunkt i Fælles Mål. Alle fag der er integreret i et forløb, skal have færdigheds- og vidensmål tilknyttet. Derudover sættes der også individuelle læringsmål for eleverne. 

Er der forsket i om LEAPS virker efter hensigten?

Kata Fonden har haft et samarbejde med Aalborg Universitet, der har fulgt de fire første LEAPS-skoler tæt. Formålet med samarbejde har været at dokumentere effekterne af LEAPS løbende. Forskningen viser indikationer på, at LEAPS virker efter hensigten. 
Projektbaseret læring (PBL), som er pædagogikken bag LEAPS, er dog ikke en ny opfindelse. Der er dokumenteret positive effekter af at anvende projektbaseret læring i undervisningen, bl.a. i USA, hvor mange skoler arbejder systematisk med PBL. 

Læs mere om forskningen bag. 

Hvordan inkluderes alle elever i projekterne?

Erfaringerne viser, at alle elever drager fordel af de meget strukturerede forløb. I LEAPS-forløb bliver der lagt stor vægt på, at eleverne bruger både hjerne, krop og sanser.
Denne kombination gør, at elever i høj grad får brugt deres styrkesider. Dette gavner alle elever uanset deres faglige niveau eller sociale kompetencer. Der lægges stor vægt på at LEAPS-forløbene er med til at styrke inkluderende læringsfællesskaber og differentiering er en naturlig del af planlægningen. 

Hvor lange er projektperioderne?

Der arbejdes fortrinsvis i projektforløb af perioder på 6-8 uger. De enkelte årgange kører LEAPS-forløb mellem 70-75 % af undervisningstiden.

Findes LEAPS kun i Danmark?

LEAPS er et dansk koncept med inspiration fra bl.a. skoler i USA, der udelukkende arbejder med projektbaseret læring, såsom High Tech High i Californien og Expeditionary Learning Schools, der er spredt over mere end 30 stater i USA. I Danmark er LEAPS mere end en pædagogisk tilgang. Det handler i lige så høj grad om en hel-skole transformation, hvor der arbejdes med ledelse, strukturer og pædagogiske og økonomiske prioriteringer. 

Er alle fag altid med i projektforløbene?

Nej. Der kan være forløb, hvor det ikke er meningsfyldt at inddrage et bestemt fag. Teamet aftaler hvordan der arbejdes med faget udenfor forløbet i perioden. 
Der er dermed også fokus på at sikre progression i alle fag, ligesom timetal registreres. 

Er der projekter hele tiden?

Det er meget forskelligt hvordan de enkelte skoler eller teams arbejder. Der er teams, der udelukkende arbejder i projektforløb og andre teams, der har 3-4 årlige projektforløb. De fleste teams indlægger 2-3 uger mellem forløbene, hvor de enten samler op på f.eks. faglige områder eller arbejder med for-forståelse eller nødvendige færdigheder til næste projektforløb. Målsætningen er, at alle årgange arbejder i LEAPS-forløb i 70-75 % af undervisningsugerne. 

Er der altid naturfag i projekterne?

Som udgangspunkt arbejdes der med STEM i alle forløb, men STEM skal ses bredt og ikke kun fokusere på en traditionel naturfaglig tænkning. STEM er også den matematik, som indgår i forløbene eller eksempelvis brug af  arbejdsvæktøjerne videnskabelig metode og engineering design proces, som findes i LEAPS værktøjskassen. Vigtigst af alt er det, at alle LEAPS-forløb er tværfaglige og at det enkelte fags rolle i forløbet giver mening.

Arbejder elever altid i grupper?

Nej – der arbejdes også individuelt. I alle forløb tilpasses forskellige arbejdsformer til de opgaver der tilsammen udgør forløbet. Derfor vil eleverne opleve at arbejde både individuelt og i små og store grupper.  

Hvordan involveres forældre i skolens arbejde?

Forældrene inddrages på forskellige måder. Nogle gange inviteres de til fremvisningen, som er afslutningen på et LEAPS-forløb. Her vil forældrene opleve deres børn præsentere deres produkter, men også arbejdsprocessen, udfordringer og læringsprocessen. Forældrene inviteres også nogle gange til at være ’eksperter’ i forskellige LEAPS-forløb, så kompetencer fra ’den virkelige verden’ inddrages og eleverne får indsigt i autentiske problemstillinger og jobmuligheder. Ligeledes kan forældrene opleve, at deres børn har opgaver der skal undersøges derhjemme i forbindelse med deres LEAPS-forløb. 
Derudover deltager forældrene naturligvis i forældremøder, skolehjem-samtaler og andre relevante arrangementer.

Nørre Havnegade 43 - 6400 Sønderborg
CVR: 29945179

 

 

 

 

 

 

Beskyttelse af personlige oplysninger

Dette website bruger cookies, så vi kan give dig den bedst mulige oplevelse. Cookieinformationen er gemt i din browser og hjælper med at genkende dig når du besøger sitet næste gang, samt giver vores team et overblik over hvilke områder af websitet du finder mest interessant og nyttig.

Du kan justere alle dine cookieindstillinger i menuen i venstre side.