Hvilke måleredskaber bruger vi
LEAPS-undersøgelserne bruger forskellige måleredskaber. Måleredskaberne har udviklet sig løbende. Her kan du se de spørgsmål, vi aktuelt bruger til at måle ændringer og resultater på LEAPS-skolerne.
LEAPS-undersøgelserne indeholder en række forskellige måleredskaber. Når vi fx kigger på ”elevengagement”, ser vi på både elevernes perspektiv, forældrenes perspektiv og på perspektivet fra det pædagogiske personale. Vi bruger også en række forskellige spørgsmål. Måleredskaberne har udviklet sig over tid, men herunder kan du klikke dig videre på nogle af de forskellige spørgsmål, som vi lige nu bruger til den kvantitative undersøgelse af ændringerne og resultaterne på LEAPS-skolerne.
Sådan måler vi ændringer
Implementerings-%
Andelen af uger med LEAPS-forløb ud af et skoleår på 40 undervisningsuger.
Antallet af forløbsuger følges via lærernes egne opgørelser over antal uger, som deres forløb varer.
Implementeringsprocenten for en skole udregnes ved et gennemsnit for alle årganges implementeringsprocent.
Forløbsvurderinger
For hvert forløb vurderer lærerteamet hver komponent samt opfyldelsen af fagmål, fokus på deeper learning kompetencerne og tværfagligheden i projektet. Lærerne vurderer hvert punkt på en skala fra 1-3
Sådan måler vi resultater
Elevengagement
Den kvantitative måling af elevengagementet indebærer forskellige indikatorer, der overordnet set omhandler 1) elevernes generelle engagement, 2) leaps betydning for engagementet
Det generelle engagement
Det generelle engagement måles både hos eleverne og hos forældrene*:
Elevoplevet generelt engagement | Forældreoplevet generelt engagement |
Jeg arbejder med spændende ting i skolen | Hvor tilfreds er du med skolens evne til… |
Jeg har lyst til at være med til det, vi laver i skolen | … at skabe engagement i undervisningen |
Jeg gør mig umage med de ting, vi laver i skolen | … at motivere dit barn til at lære mere |
Det er vigtigt for mig at lære det, vi lærer i skolen |
LEAPS betydning for engagementet
LEAPS betydning for engagementet måles ved ét spørgsmål hver til både elever, forældre og medarbejderne**.
Elevoplevet LEAPS-betydning | Forældreoplevet LEAPS-betydning | Medarbejderoplevet LEAPS-betydning |
Jeg synes, at skolen er mere spændende, når vi har projektforløb (LEAPS), end når vi ikke har projektforløb (LEAPS) | Jeg har indtryk af, at den projektbaserede tilgang (LEAPS) gør mit barn mere optagede af det, han/hun laver i skolen | Jeg oplever, at LEAPS skaber engagement hos eleverne |
*Svarkategorier for elever: ”Meget enig”, ”enig”, ”Hverken/eller”, ”uenig” og ”meget uenig”.
*Svarkategorier for forældre: ”Meget tilfreds”, ”tilfreds”, ”hverken/eller”, ”utilfreds” og ”meget utilfreds”.
**Svarkategorier elever og forældre: ”Meget enig”, ”enig”, ”Hverken/eller”, ”uenig” og ”meget uenig”.
**Svarkategorier medarbejdere: ”I meget høj grad”, ”i høj grad”, ”delvist”, ”i lav grad” og ”i meget lav grad”.
Science engagement
Den kvantitative måling af science engagementet indebærer forskellige indikatorer, der overordnet set omhandler: 1) Elevernes Naturfagsengagement, 2) Elevernes matematik-engagement og 3) LEAPS betydning for science-engagementet.
Elevernes naturfags engagement *
Elevoplevet Science engagement | Forældreoplevet Science engagement |
Vi arbejder med spændende emner i naturfagene (natur/teknologi) | Hvor tilfreds er du med skolens evne til at give dit barn en forståelse for naturfagene, inkl. matematik |
Det er vigtigt for mig at lære det, vi lærer i naturfagene (natur/teknologi) | Jeg oplever, at skolen giver mit barn en større interesse for naturfaglige emner (fx naturfag, biolog, teknik, fysik og kemi) |
Jeg har lyst til at deltage i de ting, vi laver i skolen, der handler om naturen/teknologi/(kemi), og sundhed. | |
Det vi lærer i skolen gør, at jeg bedre forstår verden omkring mig (fx naturen omkring mig, teknologien i hjemmet, hvordan ting er fremstillet eller hvordan kroppen fungerer) |
Elevernes matematikengagement**
Elevoplevet matematikengagement |
Vi arbejder med spændende emner i matematik |
Jeg kan godt lide at arbejde med noget, hvor man skal bruge matematik |
LEAPS betydning for science-engagementet***
Medarbejderoplevet betydning for science-engagementet |
Jeg oplever, at LEAPS skaber engagement hos eleverne for naturfaglige emner (fx naturen omkring os, teknologi, hvordan ting er fremstillet eller hvordan kroppen fungerer). |
*Svarkategorier for elever: ”Meget enig”, ”enig”, ”Hverken/eller”, ”uenig” og ”meget uenig”.
*Svarkategorier for forældre: ”Meget tilfreds”, ”tilfreds”, ”Hverken/eller”, ”utilfreds”, ”meget utilfreds”.
**Svarkategorier: ”Meget enig”, ”enig”, ”Hverken/eller”, ”uenig” og ”meget uenig”.
***Svarkategorier: ”I meget høj grad”, ”i høj grad”, ”delvist”, ”i lav grad” og ”i meget lav grad”.
Deeper learning
Den kvantitative måling af deeper learning kompetencerne indebærer forskellige indikatorer, der overordnet set omhandler 1) Oplevede deeper learning kompetencer, 2) LEAPS-betydning for deeper learning kompetencerne.
Oplevede deeper learning kompetencer*
De oplevede deeper learning kompetencer måles hos både elever, forældre og medarbejdere.
Elevoplevede kompetencer | Forældreoplevede kompetencer | Medarbejderoplevede kompetencer |
Jeg synes, at jeg bliver bedre til at undersøge noget nyt | (Når jeg tænker på det, jeg ved om mit barns skolegang, har jeg indtryk af, at mit barn …) | … Bliver bedre til at undersøge noget nyt |
Jeg synes, at jeg bliver bedre til at arbejde med opgaverne selv | … Forstår, hvorfor han/hun skal lære det, som han/hun lærer i skolen | … Bliver bedre til at arbejde med opgaverne selv |
Jeg synes, at jeg bliver bedre til at opstille og afprøve hypoteser | … Er god til at forklare andre, hvordan han/hun er kommet frem til noget, han/hun har lavet eller lært | … Bliver bedre til at opstille og afprøve hypoteser |
Jeg forstår godt, hvorfor jeg skal lære det, som vi lærer i skolen | … Er god til at fremlægge for andre | … Forstår, hvorfor de skal lære det, som de lærer i skolen |
Jeg kan bruge det, jeg lærer i skolen på mange måder – også udenfor skolen | … Bliver bedre til at samarbejde med mange forskellige i hans/hendes klasse eller årgang | … Forstår at de kan bruge de ting, de lærer om i skolen på mange måder – også udenfor skolen |
Jeg er god til at forklare andre, hvordan jeg er kommet frem til noget, jeg har lavet eller lært | … At han/hun bliver bedre til at tænke over, hvordan han/hun kan gøre de ting bedre, som han/hun arbejder med | … Er gode til at forklare andre, hvordan de er kommet frem til noget, de har lavet eller lært |
Jeg er god til at fremlægge for andre | … Er gode til at fremlægge for andre | |
Jeg synes, at jeg bliver bedre til at samarbejde med mange forskellige i min klasse/årgang | … Bliver bedre til at samarbejde med mange forskellige i deres klasse/årgang | |
Jeg synes, at jeg bliver bedre til at planlægge, hvordan jeg når i mål med produkterne | … Bliver bedre til at planlægge, hvordan de når i mål med produkterne | |
Jeg tænker over, hvordan jeg kan gøre de ting bedre, som jeg arbejder med | … Bliver bedre til at tænke over, hvordan de kan gøre de ting bedre, som de arbejder med | |
I min klasse/årgang bliver vi bedre til at give hinanden brugbar feedback på de ting, vi laver | … Bliver bedre til at give hinanden brugbar feedback på de ting, de laver |
LEAPS betydning for deeper learning kompetencerne**
Medarbejdernes oplevelse af LEAPS betydning for deeper learning kompetencerne |
LEAPS er en god måde at træne de ovenstående læringskompetencer på |
Jeg oplever særligt, at LEAPS forbedrer følgende kompetencer hos eleverne (Valg mellem de forskellige kompetencer) |
*Svarkategorier for alle grupper: ”Meget enig”, ”enig”, ”Hverken/eller”, ”uenig” og ”meget uenig”.
**Svarkategorier: ”Meget enig”, ”enig”, ”Hverken/eller”, ”uenig” og ”meget uenig”.
Faglig udvikling
Den kvantitative måling af elevernes faglige udvikling følges især via data fra uddannelsesstatistik. Her følger vi udviklingen í skolernes undervisningseffekt og i skolernes generelle karakterudvikling.
Undervisningen
Den kvantitative måling af undervisningen indebærer forskellige indikatorer, der omhandler LEAPS betydning for undervisningssituationen*.
Elevernes oplevelse af LEAPS betydning for undervisningen | Forældrenes oplevelse af LEAPS betydning for undervisningen | Medarbejdernes oplevelse af LEAPS betydning for undervisningen |
Jeg gør mig mere umage med det, jeg laver, når vi har projektforløb (LEAPS), end jeg ellers gør | Jeg har indtryk af, at den projektbaserede tilgang (LEAPS) får mit barn til at tage mere ansvar for det, han/hun laver i skolen | Jeg oplever, at eleverne gør sig mere umage med det, de laver, når de har projektforløb (LEAPS) |
Jeg synes, at vi kommer mere i dybden med et emne, når vi har projektforløb (LEAPS), end vi ellers gør (***) | Jeg har indtryk af, at projektforløbene (LEAPS) giver mit barn større mulighed for at komme i dybden med et emne end hvad tilfældet er på andre skoler | Jeg oplever, at eleverne tager større ansvar for det, de laver, når de har projektforløb (LEAPS) |
Vi får lov til at bestemme flere ting selv, når vi har projektforløb (LEAPS), end vi ellers gør | Jeg oplever, at eleverne har større mulighed for at komme i dybden med et emne, når de har projektforløb (LEAPS) | |
Jeg oplever, at projektforløbene (LEAPS) skifter fokus hos eleverne – fra præstation til proces og progression | ||
Jeg oplever, at LEAPS sætter større fokus på elevens stemme (fx via elevstyrede samtaler, feedback til eleverne, elevporteføljer og lignende). | ||
Jeg oplever, at deltagelsesmulighederne bliver bedre for flere elever, når vi arbejder i projektforløbene (LEAPS) |
*Svarkategorier for alle grupper: ”Meget enig”, ”enig”, ”Hverken/eller”, ”uenig” og ”meget uenig”.
Medarbejderopbakning
Den kvantitative måling af medarbejderopbakningen indebærer flere indikatorer, der omhandler 1) Medarbejdernes opbakning til LEAPS, og 2) Medarbejdernes samlede jobtilfredshed.
Medarbejdernes opbakning til LEAPS |
Jeg er enig i de principper LEAPS bygger på * |
Jeg synes, LEAPS bliver implementeret på en god måde * |
Hvor sandsynligt er det, at du vil anbefale LEAPS til en ven eller kollega? ** |
Medarbejdernes samlede jobtilfredshed |
Hvor tilfreds er du med dit job som helhed, alt taget i betragtning? ** |
*Svarkategorier: ”I meget høj grad”, ”i høj grad”, ”delvist”, ”i lav grad” og ”i meget lav grad”.
**Svarkategorier: skala fra 0-10
Forældretilfredsheden
Den kvantitative måling af medarbejderopbakningen indebærer flere indikatorer, der omhandler 1) Forældrenes Tilfredshed med elevernes faglige udbytte, 2) forældrenes tilfredshed med Skole-hjem samarbejdet, 3) forældrenes tilfredshed med praksisfaglighed, 4) forældrenes tilfredshed med undervisningsrammerne og 5) forældrenes samlede tilfredshed.
Forældrenes tilfredshed med elevernes faglige udbytte* |
Hvor tilfreds er du som forælder med dit barns faglige udbytte af undervisningen samlet set? |
Forældrenes tilfredshed med skole-hjem samarbejdet* |
Hvor tilfreds er du som forælder med kommunikationen mellem dig og skolen om dit barns læring? |
Hvor tilfreds er du som forældre med skolens evne til at lade børnene vise og fortælle, hvad de har lært |
Forældrenes tilfredshed med praksisfaglighed* |
Hvor tilfreds er du som forældre med skolens evne til at… |
… Skabe en varieret skoledag for dit barn |
… Inddrage omverdenen i undervisningen eller flytte undervisningen væk fra skolens område, fx til museer og virksomheder |
Forældrenes tilfredshed med undervisningsrammerne* |
Hvor tilfreds er du som forældre med dit barns mulighed for at koncentrere sig i undervisningen? |
Hvor tilfreds er du som forælder med skolens fysiske rammer |
Forældrenes samlede tilfredshed** |
Hvor tilfreds er du som forælder med dit barns skole samlet set? |
*Svarkategorier: Meget tilfreds, tilfreds, hverken/eller, utilfreds, meget utilfreds
**Svarkategorier: Skala 0-10
Virksomhedsudbyttet
Den kvantitative måling af virksomhedsudbyttet indebærer flere indikatorer, der omhandler 1) elevernes virksomhedsparathed, 2) virksomhedssamarbejdets betydning for læring, 3) virksomhedssamarbejdets betydning for lærernes inspiration, 4) elevernes karriere- og uddannelseskendskab.
Elevernes virksomhedsparathed
Elevernes virksomhedsparathed består af tre dimensioner. 1) Elevernes virksomhedskendskab, 2) elevernes virksomhedsinteresse og 3) elevernes selvoplevede virksomhedskompetencer. Virksomhedsparatheden måles via en række spørgsmål:
Elevernes oplevede virksomhedsparathed |
Kendskab* Jeg har besøgt en eller flere virksomheder med skolen |
Interesse** Jeg synes, det er spændende at arbejde sammen med en virksomhed om de ting, vi laver i skolen |
Oplevede kompetencer** Jeg tror, at jeg i fremtiden kan få et spændende job i en virksomhed |
Virksomhedssamarbejdets betydning for læring.
Virksomhedssamarbejdets betydning for elevernes læring måles via spørgsmål til både elever og medarbejdere.
Elevernes oplevelse af samarbejdets betydning for læring** | Medarbejdernes oplevelse af samarbejdets betydning for læring*** |
Jeg forstår ting bedre, når vi arbejder sammen med en virksomhed | Jeg oplever, at samarbejdet med virksomheder har gjort en positiv forskel for elevernes læring |
Virksomhedssamarbejdets betydning for lærernes inspiration
Medarbejdernes oplevelse af samarbejdets betydning for inspiration*** |
Jeg oplever, at samarbejdet med virksomheder har givet ny inspiration til min undervisning |
Elevernes karriere- og uddannelseskendskab**** |
Jeg kender til mange forskellige uddannelsesmuligheder efter folkeskolen |
Jeg kender til mange forskellige jobs, som jeg kan få i fremtiden |
*Svarkategorier: ”Ja, flere gange”, ”Ja, nogle gange”, Ja, en enkelt gang”, ”Nej”.
**Svarkategorier for alle grupper: ”Meget enig”, ”enig”, ”Hverken/eller”, ”uenig” og ”meget uenig”.
***Svarkategorier for medarbejdere: ”Ja/nej”.
**** Svarkategorier: ”Meget enig”, ”enig”, ”Hverken/eller”, ”uenig” og ”meget uenig” (Spørgsmål kun stillet til elever i udskolingen).
Nørre Havnegade 43 - 6400 Sønderborg
CVR: 29945179