fbpx

Hvilke måleredskaber bruger vi

LEAPS-undersøgelserne bruger forskellige måleredskaber. Måleredskaberne har udviklet sig løbende. Her kan du se de spørgsmål, vi aktuelt bruger til at måle ændringer og resultater på LEAPS-skolerne. 

LEAPS-undersøgelserne indeholder en række forskellige måleredskaber. Når vi fx kigger på ”elevengagement”, ser vi på både elevernes perspektiv, forældrenes perspektiv og på perspektivet fra det pædagogiske personale. Vi bruger også en række forskellige spørgsmål. Måleredskaberne har udviklet sig over tid, men herunder kan du klikke dig videre på nogle af de forskellige spørgsmål, som vi lige nu bruger til den kvantitative undersøgelse af ændringerne og resultaterne på LEAPS-skolerne.

Sådan måler vi ændringer

Implementerings-%

Andelen af uger med LEAPS-forløb ud af et skoleår på 40 undervisningsuger.
Antallet af forløbsuger følges via lærernes egne opgørelser over antal uger, som deres forløb varer.

Implementeringsprocenten for en skole udregnes ved et gennemsnit for alle årganges implementeringsprocent.

Forløbsvurderinger

For hvert forløb vurderer lærerteamet hver komponent samt opfyldelsen af fagmål, fokus på deeper learning kompetencerne og tværfagligheden i projektet. Lærerne vurderer hvert punkt på en skala fra 1-3

Sådan måler vi resultater

Elevengagement

Den kvantitative måling af elevengagementet indebærer forskellige indikatorer, der overordnet set omhandler 1) elevernes generelle engagement, 2) leaps betydning for engagementet

Det generelle engagement

Det generelle engagement måles både hos eleverne og hos forældrene*:

Elevoplevet generelt engagement Forældreoplevet generelt engagement
Jeg arbejder med spændende ting i skolen Hvor tilfreds er du med skolens evne til…
Jeg har lyst til at være med til det, vi laver i skolen … at skabe engagement i undervisningen
Jeg gør mig umage med de ting, vi laver i skolen … at motivere dit barn til at lære mere
Det er vigtigt for mig at lære det, vi lærer i skolen  

 

LEAPS betydning for engagementet

LEAPS betydning for engagementet måles ved ét spørgsmål hver til både elever, forældre og medarbejderne**.

Elevoplevet LEAPS-betydning Forældreoplevet LEAPS-betydning Medarbejderoplevet LEAPS-betydning
Jeg synes, at skolen er mere spændende, når vi har projektforløb (LEAPS), end når vi ikke har projektforløb (LEAPS) Jeg har indtryk af, at den projektbaserede tilgang (LEAPS) gør mit barn mere optagede af det, han/hun laver i skolen Jeg oplever, at LEAPS skaber engagement hos eleverne

 

*Svarkategorier for elever: ”Meget enig”, ”enig”, ”Hverken/eller”, ”uenig” og ”meget uenig”.   
*Svarkategorier for forældre: ”Meget tilfreds”, ”tilfreds”, ”hverken/eller”, ”utilfreds” og ”meget utilfreds”.  

**Svarkategorier elever og forældre: ”Meget enig”, ”enig”, ”Hverken/eller”, ”uenig” og ”meget uenig”. 
**Svarkategorier medarbejdere: ”I meget høj grad”, ”i høj grad”, ”delvist”, ”i lav grad” og ”i meget lav grad”. 

Science engagement

Den kvantitative måling af science engagementet indebærer forskellige indikatorer, der overordnet set omhandler:  1) Elevernes Naturfagsengagement, 2) Elevernes matematik-engagement og 3) LEAPS betydning for science-engagementet.

Elevernes naturfags engagement *

Elevoplevet Science engagement Forældreoplevet Science engagement
Vi arbejder med spændende emner i naturfagene (natur/teknologi) Hvor tilfreds er du med skolens evne til at give dit barn en forståelse for naturfagene, inkl. matematik
Det er vigtigt for mig at lære det, vi lærer i naturfagene (natur/teknologi) Jeg oplever, at skolen giver mit barn en større interesse for naturfaglige emner (fx naturfag, biolog, teknik, fysik og kemi)
Jeg har lyst til at deltage i de ting, vi laver i skolen, der handler om naturen/teknologi/(kemi), og sundhed.  
Det vi lærer i skolen gør, at jeg bedre forstår verden omkring mig (fx naturen omkring mig, teknologien i hjemmet, hvordan ting er fremstillet eller hvordan kroppen fungerer)  

 

Elevernes matematikengagement**

Elevoplevet matematikengagement
Vi arbejder med spændende emner i matematik
Jeg kan godt lide at arbejde med noget, hvor man skal bruge matematik

 

LEAPS betydning for science-engagementet***

Medarbejderoplevet betydning for science-engagementet
Jeg oplever, at LEAPS skaber engagement hos eleverne for naturfaglige emner (fx naturen omkring os, teknologi, hvordan ting er fremstillet eller hvordan kroppen fungerer).

 

*Svarkategorier for elever: ”Meget enig”, ”enig”, ”Hverken/eller”, ”uenig” og ”meget uenig”. 
*Svarkategorier for forældre: ”Meget tilfreds”, ”tilfreds”, ”Hverken/eller”, ”utilfreds”, ”meget utilfreds”.  

**Svarkategorier: ”Meget enig”, ”enig”, ”Hverken/eller”, ”uenig” og ”meget uenig”.   

***Svarkategorier: ”I meget høj grad”, ”i høj grad”, ”delvist”, ”i lav grad” og ”i meget lav grad”. 

 

Deeper learning

Den kvantitative måling af deeper learning kompetencerne indebærer forskellige indikatorer, der overordnet set omhandler 1) Oplevede deeper learning kompetencer, 2) LEAPS-betydning for deeper learning kompetencerne.

Oplevede deeper learning kompetencer*

De oplevede deeper learning kompetencer måles hos både elever, forældre og medarbejdere.

Elevoplevede kompetencer  Forældreoplevede kompetencer Medarbejderoplevede kompetencer
Jeg synes, at jeg bliver bedre til at undersøge noget nyt (Når jeg tænker på det, jeg ved om mit barns skolegang, har jeg indtryk af, at mit barn …) … Bliver bedre til at undersøge noget nyt
Jeg synes, at jeg bliver bedre til at arbejde med opgaverne selv … Forstår, hvorfor han/hun skal lære det, som han/hun lærer i skolen … Bliver bedre til at arbejde med opgaverne selv
Jeg synes, at jeg bliver bedre til at opstille og afprøve hypoteser … Er god til at forklare andre, hvordan han/hun er kommet frem til noget, han/hun har lavet eller lært … Bliver bedre til at opstille og afprøve hypoteser
Jeg forstår godt, hvorfor jeg skal lære det, som vi lærer i skolen … Er god til at fremlægge for andre … Forstår, hvorfor de skal lære det, som de lærer i skolen
Jeg kan bruge det, jeg lærer i skolen på mange måder – også udenfor skolen … Bliver bedre til at samarbejde med mange forskellige i hans/hendes klasse eller årgang … Forstår at de kan bruge de ting, de lærer om i skolen på mange måder – også udenfor skolen
Jeg er god til at forklare andre, hvordan jeg er kommet frem til noget, jeg har lavet eller lært … At han/hun bliver bedre til at tænke over, hvordan han/hun kan gøre de ting bedre, som han/hun arbejder med … Er gode til at forklare andre, hvordan de er kommet frem til noget, de har lavet eller lært
Jeg er god til at fremlægge for andre   … Er gode til at fremlægge for andre
Jeg synes, at jeg bliver bedre til at samarbejde med mange forskellige i min klasse/årgang   … Bliver bedre til at samarbejde med mange forskellige i deres klasse/årgang
Jeg synes, at jeg bliver bedre til at planlægge, hvordan jeg når i mål med produkterne   … Bliver bedre til at planlægge, hvordan de når i mål med produkterne
Jeg tænker over, hvordan jeg kan gøre de ting bedre, som jeg arbejder med   … Bliver bedre til at tænke over, hvordan de kan gøre de ting bedre, som de arbejder med
I min klasse/årgang bliver vi bedre til at give hinanden brugbar feedback på de ting, vi laver   … Bliver bedre til at give hinanden brugbar feedback på de ting, de laver

 

LEAPS betydning for deeper learning kompetencerne**

Medarbejdernes oplevelse af LEAPS betydning for deeper learning kompetencerne
LEAPS er en god måde at træne de ovenstående læringskompetencer på
Jeg oplever særligt, at LEAPS forbedrer følgende kompetencer hos eleverne (Valg mellem de forskellige kompetencer)

 

*Svarkategorier for alle grupper: ”Meget enig”, ”enig”, ”Hverken/eller”, ”uenig” og ”meget uenig”.   

**Svarkategorier: ”Meget enig”, ”enig”, ”Hverken/eller”, ”uenig” og ”meget uenig”.   

Faglig udvikling

Den kvantitative måling af elevernes faglige udvikling følges især via data fra uddannelsesstatistik. Her følger vi udviklingen í skolernes undervisningseffekt og i skolernes generelle karakterudvikling.

Undervisningen

Den kvantitative måling af undervisningen indebærer forskellige indikatorer, der omhandler LEAPS betydning for undervisningssituationen*.

Elevernes oplevelse af LEAPS betydning for undervisningen Forældrenes oplevelse af LEAPS betydning for undervisningen Medarbejdernes oplevelse af LEAPS betydning for undervisningen
Jeg gør mig mere umage med det, jeg laver, når vi har projektforløb (LEAPS), end jeg ellers gør Jeg har indtryk af, at den projektbaserede tilgang (LEAPS) får mit barn til at tage mere ansvar for det, han/hun laver i skolen Jeg oplever, at eleverne gør sig mere umage med det, de laver, når de har projektforløb (LEAPS)
Jeg synes, at vi kommer mere i dybden med et emne, når vi har projektforløb (LEAPS), end vi ellers gør (***) Jeg har indtryk af, at projektforløbene (LEAPS) giver mit barn større mulighed for at komme i dybden med et emne end hvad tilfældet er på andre skoler Jeg oplever, at eleverne tager større ansvar for det, de laver, når de har projektforløb (LEAPS)
Vi får lov til at bestemme flere ting selv, når vi har projektforløb (LEAPS), end vi ellers gør   Jeg oplever, at eleverne har større mulighed for at komme i dybden med et emne, når de har projektforløb (LEAPS)
    Jeg oplever, at projektforløbene (LEAPS) skifter fokus hos eleverne – fra præstation til proces og progression
    Jeg oplever, at LEAPS sætter større fokus på elevens stemme (fx via elevstyrede samtaler, feedback til eleverne, elevporteføljer og lignende).
    Jeg oplever, at deltagelsesmulighederne bliver bedre for flere elever, når vi arbejder i projektforløbene (LEAPS)

 

*Svarkategorier for alle grupper: ”Meget enig”, ”enig”, ”Hverken/eller”, ”uenig” og ”meget uenig”.   

Medarbejderopbakning

Den kvantitative måling af medarbejderopbakningen indebærer flere indikatorer, der omhandler 1) Medarbejdernes opbakning til LEAPS, og 2) Medarbejdernes samlede jobtilfredshed.

Medarbejdernes opbakning til LEAPS
Jeg er enig i de principper LEAPS bygger på *
Jeg synes, LEAPS bliver implementeret på en god måde *  
Hvor sandsynligt er det, at du vil anbefale LEAPS til en ven eller kollega? **

 

Medarbejdernes samlede jobtilfredshed 
Hvor tilfreds er du med dit job som helhed, alt taget i betragtning? **

 

*Svarkategorier: ”I meget høj grad”, ”i høj grad”, ”delvist”, ”i lav grad” og ”i meget lav grad”. 

**Svarkategorier: skala fra 0-10 

Forældretilfredsheden

Den kvantitative måling af medarbejderopbakningen indebærer flere indikatorer, der omhandler 1) Forældrenes Tilfredshed med elevernes faglige udbytte, 2) forældrenes tilfredshed med Skole-hjem samarbejdet, 3) forældrenes tilfredshed med praksisfaglighed, 4) forældrenes tilfredshed med undervisningsrammerne og 5) forældrenes samlede tilfredshed.

Forældrenes tilfredshed med elevernes faglige udbytte*
Hvor tilfreds er du som forælder med dit barns faglige udbytte af undervisningen samlet set?

 

Forældrenes tilfredshed med skole-hjem samarbejdet*
Hvor tilfreds er du som forælder med kommunikationen mellem dig og skolen om dit barns læring?
Hvor tilfreds er du som forældre med skolens evne til at lade børnene vise og fortælle, hvad de har lært

 

Forældrenes tilfredshed med praksisfaglighed*
Hvor tilfreds er du som forældre med skolens evne til at…
… Skabe en varieret skoledag for dit barn
… Inddrage omverdenen i undervisningen eller flytte undervisningen væk fra skolens område, fx til museer og virksomheder

 

Forældrenes tilfredshed med undervisningsrammerne*
Hvor tilfreds er du som forældre med dit barns mulighed for at koncentrere sig i undervisningen?
Hvor tilfreds er du som forælder med skolens fysiske rammer

 

Forældrenes samlede tilfredshed**
Hvor tilfreds er du som forælder med dit barns skole samlet set?

 

*Svarkategorier: Meget tilfreds, tilfreds, hverken/eller, utilfreds, meget utilfreds 
**Svarkategorier: Skala 0-10 

Virksomhedsudbyttet

Den kvantitative måling af virksomhedsudbyttet indebærer flere indikatorer, der omhandler 1) elevernes virksomhedsparathed, 2) virksomhedssamarbejdets betydning for læring, 3) virksomhedssamarbejdets betydning for lærernes inspiration, 4) elevernes karriere- og uddannelseskendskab.

Elevernes virksomhedsparathed

Elevernes virksomhedsparathed består af tre dimensioner. 1) Elevernes virksomhedskendskab, 2) elevernes virksomhedsinteresse og 3) elevernes selvoplevede virksomhedskompetencer. Virksomhedsparatheden måles via en række spørgsmål:

Elevernes oplevede virksomhedsparathed
Kendskab*
Jeg har besøgt en eller flere virksomheder med skolen
Interesse**
Jeg synes, det er spændende at arbejde sammen med en virksomhed om de ting, vi laver i skolen
Oplevede kompetencer**
Jeg tror, at jeg i fremtiden kan få et spændende job i en virksomhed

 

Virksomhedssamarbejdets betydning for læring.

Virksomhedssamarbejdets betydning for elevernes læring måles via spørgsmål til både elever og medarbejdere.

Elevernes oplevelse af samarbejdets betydning for læring** Medarbejdernes oplevelse af samarbejdets betydning for læring***
Jeg forstår ting bedre, når vi arbejder sammen med en virksomhed Jeg oplever, at samarbejdet med virksomheder har gjort en positiv forskel for elevernes læring

 


Virksomhedssamarbejdets betydning for lærernes inspiration

Medarbejdernes oplevelse af samarbejdets betydning for inspiration***
Jeg oplever, at samarbejdet med virksomheder har givet ny inspiration til min undervisning

 

Elevernes karriere- og uddannelseskendskab****
Jeg kender til mange forskellige uddannelsesmuligheder efter folkeskolen
Jeg kender til mange forskellige jobs, som jeg kan få i fremtiden

 

*Svarkategorier: ”Ja, flere gange”, ”Ja, nogle gange”, Ja, en enkelt gang”, ”Nej”.  
**Svarkategorier for alle grupper: ”Meget enig”, ”enig”, ”Hverken/eller”, ”uenig” og ”meget uenig”.  
***Svarkategorier for medarbejdere: ”Ja/nej”.  
**** Svarkategorier: ”Meget enig”, ”enig”, ”Hverken/eller”, ”uenig” og ”meget uenig” (Spørgsmål kun stillet til elever i udskolingen). 

Nørre Havnegade 43 - 6400 Sønderborg
CVR: 29945179