Introduktion til LEAPS
LEAPS skaber meningsfuld undervisning for elever i folkeskolen. Det sker gennem projektbaseret undervisning, hvor eleverne fordyber sig i virkelige problemstillinger.
Tværfaglig og meningsfuld undervisning
På LEAPS-skolerne løser eleverne opgaver i samarbejde med lokale samarbejdspartnere. Når eleverne arbejder med virkelige projekter, lærer de at arbejde tværfagligt og problemløsende.
Undervisningen på LEAPS-skolerne er bygget op omkring 6-8 ugers projektforløb. Alle LEAPS-forløb er bygget op efter en særlig struktur, der understøtter et højt læringsudbytte for alle elever.
Her kan du læse mere om, hvordan LEAPS-forløbene er struktureret.
Hvorfor LEAPS?
Cirka 20% af en årgang får ikke en ungdomsuddannelse – og samtidig mangler Danmark arbejdskraft. Mange undersøgelser peger på, at undervisning der tager udgangspunkt i virkelige problemstillinger:
- Øger elevernes engagement og motivation
- Gør elevernes skolegang mere virkelighedsnær og betydningsfuld
- Giver eleverne vigtige kompetencer til at begå sig i livet udenfor skolen
Skoleomstillingen
Kata Fonden har den største erfaringsbase i Danmark med projektbaseret og virkelighedsnær undervisning. LEAPS-skolerne har gennemført mere end 700 projektforløb. Og samtidig har vi brugt mere end 50.000 timer på at samarbejde om skoleomstilling med ledere, lærere og pædagoger.
Vi ved, at det at skabe fremtidens skole ikke er gjort på 1 år eller 2 år men kræver en vedholdende indsats. Derfor har vi et 10-årigt perspektiv på alle LEAPS-skolerne.
LEAPS er allerede lykkedes på 10 skoler i Danmark.
Se et LEAPS-forløb
I videoen kan du se og høre, hvordan lærere og elever arbejder konkret med LEAPS.
Nørre Havnegade 43 - 6400 Sønderborg
CVR: 29945179