FAQ – ofte stillede spørgsmål

Her kan du få svar på de oftest stillede spørgsmål om LEAPS.

Hvad står LEAPS for?
LEAPS står for Læring og Engagement gennem Autentiske Projekter med fokus på Science.

 

Hvem står bag LEAPS?
Kata Fonden står bag LEAPS-initiativet. Kata Fonden er en almennyttig fond, der står bag flere læringsinitiativer.

Læs mere om Kata Fonden her. 

 

Hvor mange LEAPS-skoler er der?
Der er i øjeblikket fire LEAPS-skoler i Danmark.

Du kan læse mere om LEAPS-skolerne her.

 

 

Er LEAPS skemaløst?
Nej. Der er stadig skoleskemaer i LEAPS. Det er forskelligt, hvordan skolerne og de enkelte årgangsteam organiserer og tilrettelægger deres skemaer. Der kører ofte fagbånd parallelt med et LEAPS-forløb for at sikre, at alle fag er dækket, og for at understøtte faglige behov. Derudover er der perioder fra et forløb afslutter til et nyt starter, hvor der også er traditionel, skemaopdelt undervisning.

Læs mere om en LEAPS-lærers erfaring.

 

Arbejder man kun med projekter i LEAPS?
Nej. LEAPS er meget mere end et projekt. LEAPS er strukturerede, tværfaglige undervisningsforløb, der arbejder med konkrete problemstillinger. Men LEAPS er også en generel læringstilgang, der gør sig gældende i den almindelige undervisning. Det være sig i forbindelse med Deeper Learning-kompetencerne, som er et kontinuerligt fokus, eller i forbindelse med de elevstyrede skolehjemsamtaler.

Læs mere om, hvad LEAPS er.

 

Er der læringsmål i LEAPS?
Ja. Det er en forudsætning, at et LEAPS-forløb tager udgangspunkt i Fælles Mål. Alle fag, der er integreret i et forløb, skal have færdigheds- og vidensmål tilknyttet. Derudover sættes der også individuelle læringsmål for eleverne.

Læs mere om hvordan læringsmål indgår i LEAPS.

 

Er der forsket i om LEAPS virker efter hensigten?
LEAPS samarbejder med Aalborg Universitet, som følger de fire LEAPS-skoler tæt, og løbende dokumenterer effekterne af LEAPS. Der er allerede nu indikationer på, at LEAPS-skolerne virker efter hensigten.
Projektbaseret læring (PBL), som er pædagogikken bag LEAPS, er dog ikke en ny opfindelse. Der er dokumenteret positive effekter af at anvende projektbaseret læring i undervisningen, bl.a. i USA, hvor mange skoler arbejder systematisk med PBL.

Læs mere om forskningen bag.

 

Hvorfor Deeper Learning-kompetencer og ikke 21st Century Skills?
Der er flere ligheder mellem de to begreber i forhold til bl.a. samarbejde, kommunikation og problemløsning. 21st Century Skills har dog et særskilt fokus på IT-kompetencer, hvor Deeper Learning fokuserer mere på at styrke elevens generelle, faglige kompetencer. LEAPS har i forvejen et særskilt fokus på at styrke elevers kompetencer inden for STEM-fagene (Science, Teknologi, Engineering og Matematik).

Læs mere om Deeper Learning-kompetencer.

 

Hvordan bliver man LEAPS-skole?
Der er flere faktorer, der er med i udvælgelsen, men det er væsentligt at det foregår i et tæt samarbejde mellem skole, kommune og Kata Fonden. Derudover kræver det, at man er indstillet på, at det er en omstilling af hele skolen, der tager fem år.

Læs mere om den 5-årige omstilling.

 

Alsion 2 - 6400 Sønderborg - Telefon: 3840 5414
CVR: 29945179