fbpx

“Den undersøgende tilgang er primus motor for alt under COVID-19” 

Corona-krisen har vendt op og ned på hverdagen i den danske folkeskole. Alternative arbejdsformer og onlineundervisning har været den nye virkelighed for landets folkeskolelærere. Det gælder også på de fire LEAPS-skoler, heriblandt Kvaglundskolen i Esbjerg. Pædagogisk leder Daniel Hald svarer her på, hvordan Kvaglundskolen har tilpasset sig den nye virkelighed. 

Hvordan arbejder I med LEAPS under de nye undervisningsrammer? 

Den undersøgende tilgang er primus motor for alt under COVID-19. 1. klasse har været ude at finde og undersøge dyr, 5. klasse har haft om affald og blomster og 4. årgang er i gang med et forløb om folkeeventyr, hvor eleverne har arbejdet med produkter alene og i par. De fire lærere der er tilknyttet årgangen har opdelt eleverne mellem sig, og har derfor kunnet fortsætte forløbet helt uproblematisk.  

Hvad har været udfordrende? 

Det har helt klart været usikkerheden. I starten vidste ingen, hvor længe det skulle vare, og så er det svært at planlægge langsigtet. Derfor var fokus udelukkende på at få gang i den digitale undervisning. Men da der blev udsigt til at skolerne gradvist skulle åbne efter påske, har lærerne i højere grad kunne tilrettelægge og planlægge deres LEAPS-forløb. 

Hvad er I lykkes særlig godt med? 

Det organisatoriske. Langt de fleste lærere har kunnet hellige sig én årgang. Det er en af fordelene ved den organisering vi har med LEAPS: det gør det lettere at planlægge forløb på tværs af de små undervisningsgrupper, som er genkendeligt for både lærere og elever. Og så har velever, der er rigtig glade for at komme tilbage i skole.  

Hvad har overrasket dig mest? 

Hvor stor en del skolen fylder mit liv, og hvor meget fællesskabet betyder for det at drive skoleMan mærker i den grad at ens arbejde giver mening. Det samme gælder for eleverneDe bliver virkelig mindet om, aman løfter hinanden i skolen. Det gør man ikke på samme måde i online-undervisningen.  

Har I mistet noget LEAPS? 

Når vi kommer tilbage til den almindelige skolehverdag, skal vi lige give LEAPS et boost for at komme tilbage til det samme høje undervisningsniveau. Men samtidig tror jeg, at vores lærere har været bedre klædt på end andre til denne alternative undervisningsform, fordi de er vant til at omstille sig og arbejde ud fra den undersøgende tilgang.

 

Baggrund

Kvaglundskolen i Esbjerg er én af de fire LEAPS-skoler i Danmark. Næste skoleår undervises alle skolens årgange efter LEAPS-metoden. 

 

Vil du vide mere om LEAPS?

Læs mere om de fire LEAPS-skoler her. 

Læs mere om LEAPS her.

Alsion 2 - 6400 Sønderborg - Telefon: 3840 5414
CVR: 29945179