Den 5-årige omstillings-
proces

Det tager fem år fra en skole påbegynder arbejdet med LEAPS, til skolen er fuldt omstillet. Fra de indledende møder til den konkrete undervisning i klasselokalet foregår der en grundig og systematisk omstilling ude på skolerne.

LEAPS er ikke blot et enkelt værktøj, der skal tilføjes undervisningen. Det er en omstilling, der kræver ledelsesforandring, og at alle lærere gennemgår et længerevarende kursus for at være klædt på til at undervise ud fra LEAPS-principperne.

En omfattende proces

Omstillingen til LEAPS kræver grundigt kendskab til konkrete værktøjer, metoder og teorier, ligesom det kræver, at skolens struktur tilpasses det øgede teamsamarbejde og den langsigtede strategi.

Derfor er omstillingen til LEAPS en omfattende proces, der både skal sikre, at ledelsen er godt klædt på og at alle lærere kan undervise ud fra LEAPS’ principper. Det sker gennem en gradvis omstilling, hvor første år foregår udelukkende på ledelsesniveau. Derefter uddannes lærerne løbende til at undervise efter LEAPS-principperne.

Kata Fonden spiller en stor rolle i omstillingen. Skoleprojektlederen uddanner skolens lærere til LEAPS, og samarbejder tæt med skolens ledelse gennem hele forløbet. Derudover vælges der også en ressourceperson på hver enkelt skole, som fungerer som tovholder på LEAPS.

År 1: Forberedelserne indledes, visionen skabes
Skoleforvaltningen og skoleledelsen på den udvalgte skole samarbejder med Kata Fonden om de formelle og tekniske detaljer for det kommende samarbejde. Der udarbejdes ligeledes en skoleplan, der skal sætte kursen for den kommende LEAPS-omstilling.

År 2: De første medarbejdere uddannes
Skolen tildeles en skoleprojektleder fra Kata Fonden, der skal uddanne og vejlede medarbejderne til LEAPS-omstillingen gennem de næste fire år. Den første gruppe medarbejdere der uddannes til LEAPS-metoden er kommende 1., 4. og 7. årgangsteam. De undervises to timer om ugen i didaktikken og pædagogikken bag LEAPS med konkret træning i at bruge forskellige værktøjer, der understøtter dette.
Derudover deltager medarbejderne i en intensiv forløbsuge, hvor de afprøver LEAPS i praksis.
Endelig faciliterer Kata Fonden en ledelsesmæssig omstilling, så skolens ledelse er klædt bedst muligt på til de kommende forandringer.

År 3: LEAPS-undervisning er en realitet
1., 4. og 7. årgang møder ind efter sommerferien til LEAPS-undervisning. Medarbejderne supporteres løbende af Kata Fondens skoleprojektleder, der bl.a. deltager i undervisning, teammøder og teamrefleksion.
Den næste gruppe medarbejdere, som er kommende 1., 4. og 7. årgangsteam, uddannes til at undervise i LEAPS af skoleprojektlederen.
Derudover igangsættes LEAPS-aktiviteter for hele skolen, som fx fælles fremvisning og elevstyrede skolehjemsamtaler, og endelig påbegyndes en systematisk dataindsamling i samarbejde med forskere fra Aalborg Universitet for at dokumentere effekterne af LEAPS.

År 4: Godt på vej mod den endelige omstilling
Den anden gruppe medarbejdere er klar til at undervise 1., 4. og 7. årgang i LEAPS, så nu undervises to tredjedele af skolens klasser i LEAPS. Medarbejderne supporteres fortsat af skoleprojektlederen gennem deltagelse i undervisning, deltagelse i teammøder samt teamrefleksion. 
Den sidste medarbejdergruppe uddannes til LEAPS af skoleprojektlederen fra Kata Fonden.

År 5: Hele skolen underviser ud fra LEAPS-metoden 
Alle lærere er nu uddannet i LEAPS’ skoleprincipper, og alle klasser på skolen undervises nu efter LEAPS-metoden.
Den senest uddannede medarbejdergruppe supporteres af skoleprojektlederen, der deltager i undervisning, teammøder samt teamrefleksion.

Baggrund

Den 5-årige omstilling foregår i et tæt samarbejde mellem den enkelte skole og Kata Fonden. Hver skole har en skoleprojektleder tilknyttet, som løbende uddanner skolens lærere til at undervise efter LEAPS-principperne.

Der er i øjeblikket fire LEAPS-skoler i Danmark. Alle skoler er på hver deres stadie af den 5-årige omstilling. Sønderskov-Skolen i Sønderborg er den første skole til at gennemføre omstillingen i 2021. Du kan læse mere om LEAPS og de fire LEAPS-skoler i artiklerne herunder. 

Læs mere om De fire LEAPS-skoler
Læs om De 6 komponenter i et LEAPS-forløb
Læs om Deeper Learning-kompetencerne i LEAPS

 

Herunder ses deltagerne fra første årlige LEAPS Topmøde, januar 2019. 
Topmødet er et forum for udvalgsformænd, direktører, skolechefer og skoleledere fra Danmarks 4 LEAPS-skoler samt Kata Fonden. I fællesskab drøftes videre tiltag, ligesom erfaringer og succeser deles.

Alsion 2 - 6400 Sønderborg - Telefon: 3840 5414
CVR: 29945179