Tværfaglige kompetencer i LEAPS

I forbindelse med LEAPS-forløb opstiller lærerne faglige mål – og mål for elevernes arbejde med tværfaglige kompetencer som kommunikation og samarbejde. Vi kalder de tværfaglige kompetencer deeper learning kompetencer.

Hvorfor deeper learning kompetencer?

Deeper learning kompetencerne bliver ofte betegnet som fremtidens kompetencer. Forskning peger på, at kompetencerne bliver essentielle for vores evner til at begå os i en verden, der bliver mere og mere kompleks.

Deeper learning kompetencerne har til formål at styrke eleverne fagligt og socialt ved at fokusere på samarbejde, kommunikation, refleksion og motivation til at lære mere.

Læs mere om deeper learning kompetencerne: 

Mestre fagligt indhold

Elevens læring og udvikling skal altid forstås i den kontekst, den er en del af. Det er væsentligt, at elever kan skabe sammenhæng til omverdenen, og at de kan omsætte viden til handling.

Samarbejde

Samarbejde kan være svært, og det er noget, der skal læres. LEAPS-forløbene stiller ofte store krav til, at eleverne planlægger, udfører og evaluerer komplekse forløb i samarbejde med klassekammerater.

Selvstyret læring

Eleverne skal lære at tage initiativ og styre deres læreproces. Der er derfor fokus på, at eleverne bliver i stand til at planlægge, monitorere og evaluere egen læreproces.

Kritisk tænkning og problemløsning

Elever skal kunne forholde sig kritisk til de kilder, de anvender og til deres egne produkter. Innovative løsninger kræver, at eleverne kan forholde sig til og vælge forskellige metoder, der kan lede frem til nye indsigter og resultater.

Effektiv kommunikation

LEAPS-elever afslutter alle forløb med at fremvise deres produkter og fortæller om deres læreproces. De bliver derfor vant til at kommunikere til forskellige målgrupper og fremføre tydelige og præcise budskaber.

Uddannelsesmindset

LEAPS kombinerer faglige kompetencer med nysgerrighed og foretagsomhed samtidig med, at der opbygges gode studievaner og tilgange til udfordringer og problematikker.

Baggrund

Begrebet, deeper learning, er udviklet i USA, og Kata Fonden arbejder ud fra Hewlett Foundations definition af kompetencerne. Hewlett Foundation har i mere end 50 år bidraget til forskning og udvikling af bl.a. uddannelse og undervisning.

Nørre Havnegade 43 - 6400 Sønderborg
CVR: 29945179

 

 

 

 

 

 

Beskyttelse af personlige oplysninger

Dette website bruger cookies, så vi kan give dig den bedst mulige oplevelse. Cookieinformationen er gemt i din browser og hjælper med at genkende dig når du besøger sitet næste gang, samt giver vores team et overblik over hvilke områder af websitet du finder mest interessant og nyttig.

Du kan justere alle dine cookieindstillinger i menuen i venstre side.