Strukturen i LEAPS-forløb
LEAPS-forløbene varer typisk mellem 6-8 uger. Alle LEAPS-forløb bliver bygget op efter en særlig struktur, der understøtter et højt læringsudbytte for alle elever.
De 6 komponenter i et LEAPS-forløb
De 6 komponenter udgør grundstammen i ethvert LEAPS-forløb. Komponenterne bygger på principperne bag projektbaseret læring, der blandt andet styrker elevernes evne til at samarbejde og tænke problemløsende.
Læs om de 6 komponenter her:

Engagerende spørgsmål
Ethvert LEAPS-forløb tager udgangspunkt i engagerende spørgsmål, som er knyttet til en virkelig problemstilling eller fænomen.

Kickoff
LEAPS-forløbet starter med et kickoff. En begivenhed, der pirrer elevernes nysgerrighed, og virker motiverende for det videre arbejde med LEAPS-projektet.

Elevskabte produkter
Under hele forløbet arbejdes med elevskabte produkter af høj kvalitet. Produktet appellerer til kreativitet og engagement.

Autentisk samarbejde
Eleverne bliver mere engagerede i undervisningen, når de kan se, at de skal bruge deres viden til at løse virkelige problemstillinger. Derfor indgår der altid et autentisk samarbejde i LEAPS-forløbene.

Udkast og respons
Eleverne arbejder løbende på at forbedre deres produkter gennem respons på deres udkast. Responsen kan være fra lærere, samarbejdspartnere eller klassekammerater.

Fremvisning
LEAPS-forløbet afsluttes med at eleverne fremviser deres produkter for et autentisk publikum. Formålet med fremvisningen er, at eleverne får vist deres produkter og læringsproces. Publikum kan være eksperter, forældre, lokalsamfund eller resten af skolen.
3 væsentlige elementer
Udover de 6 komponenter har alle LEAPS-forløb fokus på deeper learning kompetencer, tværfaglighed og definerede læringsmål for alle inddragede fag:

Faglige mål
Læringsmål er obligatoriske i den danske folkeskole. Derfor er synlige læringsmål også et væsentligt element i LEAPS.
Deeper learning kompetencer
Deeper learning kompetencerne har til formål at styrke eleverne fagligt og socialt ved at fokusere på samarbejde, kommunikation, refleksion og motivation til at lære mere.
Tværfaglighed
LEAPS-forløb er tværfaglige og inkluderer altid samarbejde mellem de humanistiske fag, praktiske/musiske fag og STEM-fagene (Science/naturfag, Teknologi, Engineering og Matematik).
Nørre Havnegade 43 - 6400 Sønderborg
CVR: 29945179